PIERRE-FRANÇOIS OUELLETTE ART CONTEMPORAIN
AT LOOP '08



two mirrors med
Adad Hannah - Two Mirrors
loop logo

May 8-10, 2008 (open daily from 4-9pm)
Opening: 08.05, 7:30 pm
Hotel Ramblas Catalonia. C. Pelai, 28
Barcelona

ROOM 032


ABOUT THE SHOW  / TEXTO EN ESPAÑOL / TWO MIRRORS  /  ARTIST'S C.V.



ABOUT THE SHOW

Pierre-François Ouelllette art contemporain (Montreal) is delighted to premiere a new video by Adad Hannah entitled Two Mirrors at the 3rd edition of the LOOP video art fair ( http://www.loop-barcelona.com/ ) . The fair, which runs from May 8-10, 2008 in Barcelona is one of the premiere worldwide venues for the presentation of new video work. This will be the second consecutive year the gallery will be showcasing a new piece by Hannah.

For information on hours of operation and tickets as well as general information on LOOP please visit the fair's website at:
http://www.loop-barcelona.com/

For more information on Adad Hannah please visit his official website: http://www.adadhannah.com

The gallery would like to thank the Canada Council for their assistance.



canada council for the arts logo


br /> Artist's Statement

I have been making real-time video-recorded tableaux vivants for the last seven years in an ongoing body of work called Stills. By creating videos that mimic the appearance of a photograph, I can stretch out the privileged moment of photography and expose it in a way that compels viewers to interrogate the boundaries and characteristics that distinguish photography from video or film. While a photograph is the index of a specific moment when the shutter opened for a fraction of a second, with the before and after firmly implied, in each of these videos time itself becomes a crucial element, the live image negating the imagined before and after, insisting on the live/lived present. It is within this uneasy space between movement and stillness, the recorded and the live, that I hope to open up a space for viewers to take an active role in the generation of meaning—a meaning that is formed relationally between viewer and artwork.

The works in this exhibition look at unorthodox behaviours in the museum. In Eros and Aphrodite, a double-faced marble sculpture inspires passionate responses in a pair of museum patrons. In Two Mirrors, two men use a small mirror in order to implicate themselves and enter—if only visually—Velázquez’s Las Meninas. In this work, I borrow a gesture from Velázquez’s Venus at her Mirror, in which a nude Venus looks out at the viewer by means of a mirror held delicately by Cupid. The mirror in my work deflects one’s gaze from the iconic painting to the world in front of the canvas, both within and outside the camera’s purview. Once viewers see the video as a self-conscious performance of viewership, they cannot help considering their own performance within the gallery.

These videos and photographs were made on location at Madrid’s Museo del Prado in December 2007.


Adad Hannah


TEXTO EN ESPAÑOL

Adad Hannah

En los últimos siete años he realizado cuadros vivos grabados en vídeo en tiempo real, pertenecientes a una serie de obras titulada Stills. Al crear vídeos que tienen la apariencia de una fotografía, puedo prolongar el momento privilegiado de la toma de la imagen y mostrarlo, para de este modo incitar al espectador a preguntarse sobre los límites y características que diferencian a la fotografía del vídeo o del cine. Mientras que la fotografía es el indicio del momento preciso en que el obturador se ha abierto durante una fracción de segundo, donde el “antes” y el “después” están fuertemente sugeridos, en cada uno de estos vídeos el tiempo se convierte en un elemento crucial, donde la imagen captada en directo niega el “antes” y el “después” imaginados, insistiendo en el presente directo/vivido. Dentro de este espacio indefinido entre el movimiento y la inmovilidad, entre lo grabado y lo vivido, es donde deseo abrir un lugar en el que el público desempeñe un papel activo a la hora de generar significado, un significado que se forma a través de la relación entre el espectador y la obra.

Las obras de esta exposición observan determinados comportamientos poco ortodoxos en un museo. En Eros and Aphrodite, una escultura de mármol de dos caras provoca las reacciones apasionadas de los dos mecenas. En Two Mirrors, dos hombres utilizan un pequeño espejo para implicarse y entrar –aunque sólo sea visualmente- en Las Meninas de Velázquez. En esta obra, tomo un gesto de La Venus del espejo de Velázquez, en el que Venus, desnuda, mira al espectador a través de un espejo que sostiene delicadamente Cupido. En mi obra, el espejo desvía nuestra mirada de esta pintura emblemática para dirigirla hacia el mundo que se encuentra frente al lienzo, tanto dentro como fuera del campo de la cámara. Cuando el espectador ve el vídeo como una actuación consciente de la mirada, no puede evitar reflexionar sobre su propio comportamiento en el museo.

Estos vídeos y fotografías fueron realizados en el Museo del Prado en diciembre de 2007.


Adad Hannah


TWO MIRRORS

(click on image below for larger view, please ensure browser pop-up blockers are disabled)




Two Mirrors

Two Mirrors
2008,
HD Video
6min 36 sec.
edition of 5
SOLD

ARTIST'S C.V.

click icon below to download a recent C.V. of the artist (adobe PDF)


pdf img

_______
contact