
Ed Pien
Liquid World, 2012
encre sur tissu réfléchissant 3M découpé sur papier shoji /
watercolour on cut out 3M reflective film on shoji paper
watercolour on cut out 3M reflective film on shoji paper
36 x 47 1/2 "
91.4 x 120.7 cm
91.4 x 120.7 cm
Copyright The Artist
« [English follows] [cette] œuvre de Pien est caractéristiques de la production [...] de l'artiste, qui se compose de pièces conçues au moyen de la technique de la découpe de...
« [English follows] [cette] œuvre de Pien est caractéristiques de la production [...] de l'artiste, qui se compose de pièces conçues au moyen de la technique de la découpe de papier. Il s'agit d'une technique inspirée de l'art ancestral chinois du papier découpé, que l'artiste adopte en 2004 au retour d'un voyage en Chine qu'il avait effectué afin d'approfondir ses recherches sur les mythes et légendes qui peuplent le folklore de cette nation. Au cours de ce voyage, Ed Pien fut profondément fasciné par cette forme d'art traditionnel, qu'il adapte à son retour afin d'orienter ses recherches plastiques dans une direction jusqu'alors inédite. Ses univers fantastiques habités par d'étranges personnages sont ici obtenus par des coupes exécutées dans de grandes bandes de papier shoji teint à la main. Il lui arrive également de transposer cette technique à d'autres supports, comme une bâche de toile imperméable, ou de combiner le papier à un matériel réfléchissant de type 3M qui offre, au contact de la lumière, d'étonnants effets chatoyants.
Beaudry, Eve-Lyne. « Ed Pien : L'antre des délices / Haven of Delight ». Dans Catalogue du Musée d'Art de Joliette. Musée d'Art de Joliette, 2009
___________
"[This artwork is] typical of his [...] output, comprised of paper cut-outs. This technique was inspired by the ancient Chinese art of paper cutting, which he adopted in 2004 on returning from China, where he had gone to continue his research into the myths and legends of Chinese folklore. During this trip the artist became excited about this traditional art, and after his return he adapted it to take his art in a new and hitherto unexplored direction. His fantastic worlds inhabited by strange figures are created by making cuts in large strips of hand-coloured shoji paper. Pien sometimes transfers this technique to other supports, such as a sheet of waterproof canvas, or combines the paper with 3M reflective sheeting, which when illuminated produces wonderful shimmering effects.
- Beaudry, Eve-Lyne. "Ed Pien: L'antre des délices / Haven of Delight." In *Musée d'Art de Joliette Catalogue*. Musée d'Art de Joliette, 2009.
Beaudry, Eve-Lyne. « Ed Pien : L'antre des délices / Haven of Delight ». Dans Catalogue du Musée d'Art de Joliette. Musée d'Art de Joliette, 2009
___________
"[This artwork is] typical of his [...] output, comprised of paper cut-outs. This technique was inspired by the ancient Chinese art of paper cutting, which he adopted in 2004 on returning from China, where he had gone to continue his research into the myths and legends of Chinese folklore. During this trip the artist became excited about this traditional art, and after his return he adapted it to take his art in a new and hitherto unexplored direction. His fantastic worlds inhabited by strange figures are created by making cuts in large strips of hand-coloured shoji paper. Pien sometimes transfers this technique to other supports, such as a sheet of waterproof canvas, or combines the paper with 3M reflective sheeting, which when illuminated produces wonderful shimmering effects.
- Beaudry, Eve-Lyne. "Ed Pien: L'antre des délices / Haven of Delight." In *Musée d'Art de Joliette Catalogue*. Musée d'Art de Joliette, 2009.