
Pardiss Amerian
Leap I, 2020
Huile et collage sur papier / Oil and collage on paper
11 x 8 "
27.9 x 20.3 cm
27.9 x 20.3 cm
© Pardiss Amerian
Les peintures et collages de Pardiss Amerian planent dans le territoire flou entre le réel et l'irréel, où des formes abstraites font écho à un monde ancien, et où des...
Les peintures et collages de Pardiss Amerian planent dans le territoire flou entre le réel et l'irréel, où des formes abstraites font écho à un monde ancien, et où des ouvertures architecturales apparaissent vaguement pour encadrer des zones de subtils changements de couleurs, chatoyantes en arrière-plan comme des silhouettes. Évoquant dans leurs subtiles modulations de formes et de couleurs une époque révolue, elles semblent raconter des histoires dont on se souvient à peine, jamais complètement racontées. Amerian dit de son procédé : "Je commence souvent par réfléchir en dessinant avec des contes et des poèmes, en puisant dans les tropes employés par les manuscrits illustrés persans dans lesquels ils apparaissent. Les formes auxquelles j'arrive servent d'outils de découpage pour de monotype. Le processus de pressage du papier crée une succion et pousse la peinture diluée lorsqu'elle est soulevée de la surface plane; les contours sont approximatifs et les espaces sont laissés derrière alors que le matériau est animé par le hasard".
____
Pardiss Amerian's paintings and collages hover in the hazy territory between the real and unreal, where abstract forms echo an ancient world, and architectural openings appear vaguely to frame areas of subtle colour shifts, shimmering in the background like silhouettes. Evoking in their subtle modulations of form and colour a bygone era, they appear to tell scarcely remembered stories, never fully told. Amerian says of her process: "I often start by thinking through drawing with tales and poems, pulling from tropes employed by Persian illustrated manuscripts in which they appear. The forms I arrive at are used as cut-out tools for monoprinting. The process of pressing paper together creates suction and pushes diluted paint around when lifted off the flat surface; outlines are approximated and gaps are left behind while the material is animated by chance."
____
Pardiss Amerian's paintings and collages hover in the hazy territory between the real and unreal, where abstract forms echo an ancient world, and architectural openings appear vaguely to frame areas of subtle colour shifts, shimmering in the background like silhouettes. Evoking in their subtle modulations of form and colour a bygone era, they appear to tell scarcely remembered stories, never fully told. Amerian says of her process: "I often start by thinking through drawing with tales and poems, pulling from tropes employed by Persian illustrated manuscripts in which they appear. The forms I arrive at are used as cut-out tools for monoprinting. The process of pressing paper together creates suction and pushes diluted paint around when lifted off the flat surface; outlines are approximated and gaps are left behind while the material is animated by chance."