
Napachie Pootoogook
Untitled (032-4197), 1989- 1990
graphite, crayon de couleur et encre sur papier / graphite, colored pencil and ink on paper
19 7/8 x 25 7/8 in
50.5 x 65.8 cm
50.5 x 65.8 cm
Dorset Fine Arts
Une série de dessins soigneusement réalisés révèle les intimités de la vie domestique. Les femmes allaitent, mâchent les peaux pour les assouplir pour les tentes en cuir, grattent les fourrures...
Une série de dessins soigneusement réalisés révèle les intimités de la vie domestique. Les femmes allaitent, mâchent les peaux pour les assouplir pour les tentes en cuir, grattent les fourrures et reprennent les vêtements. Dans chaque image, Pootoogook met l'accent sur les outils nécessaires aux tâches - des aiguilles attachées à de la babiche fine pour le fil, des harpons et des crochets pour la pêche, et le couteau des femmes, l'ulu, toujours à portée de main. Les représentations de la vie familiale et des femmes sont peu fréquentes dans l'art inuit de cette période. Cette série prolonge la perspective autobiographique relayée pour la première fois par la mère de l'artiste, Pitseolak Ashoona, dans son livre illustré de 1970, Pictures Out of My Life, et reprise par la fille de Pootoogook, Annie Pootoogook.
A series of carefully rendered drawings reveal the intimacies of domestic life. Women breastfeed, chew skins to soften them for hide tents, scrape furs, and darn clothing. In each image, Pootoogook emphasizes the tools for the tasks – needles attached to fine sinew for thread, harpoons and hooks for fishing, and the women’s knife, the ulu, always close at hand. Representations of family life and women are infrequent in Inuit art from this period. This series extends the autobiographical perspective first relayed by the artist’s mother, Pitseolak Ashoona, in her 1970 illustrated book, Pictures Out of My Life, and carried forward by Pootoogook’s daughter, Annie Pootoogook.
A series of carefully rendered drawings reveal the intimacies of domestic life. Women breastfeed, chew skins to soften them for hide tents, scrape furs, and darn clothing. In each image, Pootoogook emphasizes the tools for the tasks – needles attached to fine sinew for thread, harpoons and hooks for fishing, and the women’s knife, the ulu, always close at hand. Representations of family life and women are infrequent in Inuit art from this period. This series extends the autobiographical perspective first relayed by the artist’s mother, Pitseolak Ashoona, in her 1970 illustrated book, Pictures Out of My Life, and carried forward by Pootoogook’s daughter, Annie Pootoogook.